Blah Blah Blah: "In The Army" (1979)


Blah Blah Blah starteten während der Punkexplosion Ende der 70er Jahre in Colchester, United Kingdom und besteht aus Martin Croxford (Piano, Synthesizer), Peter Wiggins (Guitar), Vicky Jones (Synthesizer), Ian Smith (Vocals) & Chris Andrews (Bass). If you mixed The Residents with the Bonzo Dog Doo-Dah Band and Captain Beefheart you might end up with Blah Blah Blah - whimsical, weird and totally barmy. The influence of nursery rhymes, sea-shanties, trash literature and TV, and instruments sounding like something that's escaped from the BBC Radiophonic Workshop. Die Musikkritiker*innen wussten nicht so recht, in welcher Schublade sie Blah Blah Blah ablegen sollten. An eccentric band of experimental musicians with a bizarre brand of rock disguised by weird noises. The worst jazz cords ever invented, excruciating tones through various noise devices may bring chortles of laughter from the loopy denizens on the extreme arts fringe. Dressing up as rocks with manes of electronic gadgetry and wind machines, this is an experience in pop - creepy then crawly examples of the emaciated psychedelic or psychic escapist elements of post-punk music. Irgendwie atmet die Musik von Blah Blah Blah den Geist von Punk, wenn man unter Punk mehr versteht als Pogo Pogo. Today, we need the refreshing influence of Blah Blah Blah more than ever before. We need them to help us remember that alternative routes do exist, and that music doesn't have to be a polished product to be relevant. We need them because they are true originals and because true originals are hard to find. Blah Blah Blah ploughed a lonely field and are unlikely ever to have a broad appeal. Their music is not easy to listen to. It isn't always pleasant. It makes demands of the hearer, to actively engage with the music. Blah Blah Blah may not always be conventionally musical, but they are consistently imaginative. They show us an alternative vision of music as art and an adventure full of discovery, fear, surprise, the mundane, the humorous, ugliness and beauty. Im Jahr 1979 erschien bei Absurd Records die Single "In The Army / Why Diddle?". Absurd Records existierte von 1979 bis 1980 und brachte in dieser Zeit Singles von Bands wie 48 Chairs, Bet Lynch’s Legs, Gerry & The Holograms, Naafi Sandwich und eben Blah Blah Blah heraus. Bei Trans Universal Records erschien 1981 dann das Debütalbum "Blah Blah Blah" und 1982 gabs bei Blahrecords noch ein Album mit dem Titel "Blah Blah Blah", mit anderen Songs und anderem Cover. Blahrecords ist das Label von Chris Andrews, das ebenso wie die Band noch immer aktiv ist. Bei Blahrecords gibts von Blah Blah Blah noch die Alben "Abbeygate Studios 2014" 2014, "Moonraker 5.3.17" 2017, "Wayay" 2018 und "Camouflage" 2019 sowie von Chris Andrews die Soloalben "Croxford Sessions" 2011 und "Hedgesongs" 2011. Alle Veröffentlichungen von Blahrecords kann man bei freemusicarchive.org anhören und auch runterladen. Den Song "In The Army" findet man auf der 2016 bei Cherry Red Records erschienenen 4-CD-Box "Close To The Noise Floor (Formative UK Electronica 1975-1984)", darauf findet man relativ bekannte Acts wie Chris & Cosey, Blancmange, John Foxx, The Human League oder Eyeless In Gaza, aber auch ziemlich unbekannte wie Bourbonese Qualk, Third Door From The Left, Instant Automatons, Cultural Amnesia oder We Be Echo. I love it, yeah! Hmm, Vicky Jones scheint nicht mehr mit dabei zu sein, aber Martin Croxford, Peter Wiggins, Ian Smith und Chris Andrews sind noch immer Blah Blah Blah.