The Door And The Window: "Subculture Fashion Slave" (1979)


The Door And The Window sind irgendwie Punk, DIY-Punk, yeah, obwohl hier nichts so klingt, wie manche*r denkt, dass Punk klingen sollte. The Door And The Window sind irgendwie einfach Vorreiter*innen des Synthpop im Geiste des Punk. Toll. Einer der Musiker von The Door And The Window war Mark Perry, der durch sein Fanzine Sniffin’ Glue einige Berühmtheit erlangte. Mark Perry (Vocals, Guitar, Drums, Percussion, Saxophone) war auch mit Bands wie Alternative TV, The Good Missionaries oder The Reflections in der Popwelt unterwegs. Die anderen Musiker*innen bei The Door And The Window waren Bendle (Vocals, Guitar, Percussion) und Nag (Vocals, Synthesizer, Percussion). Keine Ahnung, wer sich hinter diesen Pseudonymen verbirgt. The Door And The Window veröffentlichten 1979 beim eigenen Label NB Records die EPs "Subculture" und "Production Line" sowie das Album "Permanent Transience". Auf der ersten EP "Subculture" steht zu lesen: We are an experimental duo who have been in existence for approximately 3 months. This EP was recorded spontaneously in one take with no overdubs. Instruments used were guitar, WASP synthesiser, electric piano, tapes, effects and vocals. Thanks to Igor, Joy, Brian, PSI D-Real, Simon Leonard, Garry Baily, Snotcher. Square pegs don't fit in round holes, but open spaces are to be filled. Do not pay more than 85p for this. Also angefangen hat The Door And The Window jedenfalls als Duo, es gibt aber auch ein Bandfoto auf dem 4 junge Männer und 2 junge Frauen zu sehen sind, ich habe keine Ahnung wer da noch aller zeitweise mitwirkte. Hm, es könnten auch 5 junge Männer und 1 junge Frau sein, der Mensch in der Mitte ist nicht eindeutig zuordenbar und besagtes Bandfoto nicht ganz scharf. Egal, ich hab beim Zeichnen mein Bestes gegeben.
Oh, doch noch fündig geworden, Anthony Clough (Zither), Chris Cornett (Trumpet) und Dave Morgan (Percussion) gehörten irgendwie dazu, zeitweise zumindest. Das anfängliche Duo bestand jedenfalls aus Bendle und Nag. Im Jahr 1980 erschienen bei NB Records die Alben "Detailed Twang" und "Music And Movement", zweiteres ist ein Livealbum, und 1983 beim Label Conventional Tapes noch das Album "Plays Squeekybop Jugband". Conventional Tapes brachte 2003 schließlich noch das Livealbum "Dr. Egg - Live Recordings Of The Door And The Window 1983-1987" heraus. Auf diesem Album werden noch die Musiker*innen Eddhu Nan, Hetty Quest und Ludvina genannt, immer dabei waren auf jedem Fall Bendle und Nag. Bei www.allmusic.com steht über die Band zu lesen: The early recordings picture two young punks following the D.I.Y. ideal to the letter to produce horribly shaped songs and noisy experiments from a guitar, a cheap synthesizer and makeshift percussion. On the other hand, the LP presents a slicker incarnation of the band, with drummer Mark Perry anchoring the songs. Nag and Bendles writing is still chaotic, provocative and profoundly punk - in fact, probably too punk for punks. Nag squeezes the strangest melodies and accompaniments from his wasp synthesizer and the lyrics rebel against everything - including punk fashion. Im Buch "Design und Punk" 2012 erfährt man über The Door And The Window: Leute wie Mark Perrys ATV-Nebenprojekt The Door & The Window stellte die klassische Rock’n’Roll-Instrumentierung durch den Einsatz von Haushaltgeräten und billigen Synthesizern in Frage und versuchten, die Musik an sich zu dekonstruieren. ATV steht hier für die Band Alternative TV. Bendle und Nag waren auch in der Band The 49 Americans aktiv, bei der u.a. auch bekanntere Musiker wie David Toop, Steve Beresford oder Lol Coxhill mitwirkten. Bendle: Nag and I were playing in a band (The Door And The Window) that allowed us to indulge in our interests in sound and noise. We could play our own stuff and seemed to have found a market for our records, we couldn't play anything in a conventional sense. Skint, we sometimes went busking, where our weird noise earned us very little income. Thus we welcomed the stranger who joined in with us one day and introduced us to his tunes which seemed more popular with the passing public. He introduced himself as Giblet and we met again soon for another busking session. We collaborated on a number of ventures such as a "Benefit for Doubt" in Hyde Park and poetry readings on tube trains before Giblet came up with the idea of The 49 Americans single. Giblet ist Andrew Brenner (Vocals, Bass, Percussion, Penny Whistle), der Gründer von The 49 Americans. Bendle: Early concerts there were 20 or so of us seated on chairs and for each song 6 or 7 people would stand up and play. Because at the time I was tone deaf, and because I couldn't play melodically, I remember playing along rhythmically on toy keyboards and bits of junk. I was a great radiator player! I guess our live sound was a shambolic toyshop/junkyard avant garde but our enthusiasm and joy were infectious - audience at community festivals where we played enjoyed our performances. Okay, den Song "Subculture Fashion Slave" findet ihr auf dem Album "Detailed Twang" 1980, das 2002 bei Overground Records als CD wiederveröffentlicht wurde. Zuerst erschien der Song aber bereits auf der EP "Subculture" 1979. Freut euch des Lebens, yeah! Wie schreibt Dorothy Parker so treffend: Heterosexualität ist nicht normal, sie ist bloß gewöhnlich. Genau, so ist es.