The Velvet Underground & Nico: "Heroin" (1967)


Noch ein Song vom Album "The Velvet Underground & Nico". I don't know just where I'm going / But I'm gonna try for the kingdom, if I can / Cause it makes me feel like I'm a man / When I put a spike into my vein / And I tell you things aren't quite the same / When I'm rushing on my run / And I feel just like Jesus' son / And I guess that I just don't know / And I guess that I just don't know. Eigentlich mag ich alle Songs von "The Velvet Underground & Nico" sehr gerne. Der Song "Heroin" wurde von Lou Reed geschrieben und zwar bereits 1964. Der Musikkritiker Mark Deming schrieb darüber: Obwohl 'Heroin' kaum den Gebrauch der Droge befürwortet, verurteilt er es aber auch nicht klar, und das macht es in den Augen mancher Hörer noch verstörender. Der Song ist auch auf dem Lou Reed-Livealbum "Rock’n’Roll Animal" von 1974 enthalten, kann aber die Stimmung der 67er Aufnahme nicht wirklich einfangen. Irgendwie fehlt bei dieser Aufnahme John Cales dröhnende elektrische Bratsche und Maureen Tuckers Drums, bumm bumm bumm bumm. Nach zirka 6 Minuten stoppt Maureen Tucker plötzlich, um kurz darauf mit den gleichen Beat zurückzukehren. As soon as it got loud and fast, I couldn't hear anything. I couldn't hear anybody, so I stopped, assuming, well, they'll stop too and say 'what's the matter, Moe?' But nobody stopped. And then, you know, so I came back in, sagt Maureen Tucker über dieses kleine Missgeschick, dass durchaus zur Wirkung des Songs beiträgt. Hm, wenn ich die Songs auf dem Album nach meinem Geschmack, nein, Gefallen ordne, ergibt sich folgende Reihung: "All Tomorrow’s Parties", "Heroin", "Venus In Furs", "Femme Fatale", "The Black Angel’s Death Song", "I’ll Be Your Mirror", "European Son", "Sunday Morning", "There She Goes Again", "I’m Waiting For The Man" und "Run Run Run". Teenage Mary said to Uncle Dave / I sold my soul, must be saved / Gonna take a walk down to Union Square / You never know who you're gonna find there / You gotta run, run, run, run, run / Take a drag or two / Run, run, run, run, run / Gypsy Death and you / Tell you whatcha do. "Run Run Run" kommt zwar an letzter Stelle, ist aber trotzdem ein toller und hörenswerter Song. Auf dem Album wird Andy Warhol als Produzent genannt, Lou Reed merkte dazu an: He just made it possible for us to be ourselves and go right ahead with it because he was Andy Warhol. In a sense, he really did produce it, because he was this umbrella that absorbed all the attacks when we weren't large enough to be attacked... and as a consequence of him being the producer, we'd just walk in and set up and do what we always did and no one would stop it because Andy was the producer. Of course he didn't know anything about record production - but he didn't have to. He just sat there and said 'Oooh, that's fantastic', and the engineer would say, 'Oh yeah! Right! It is fantastic, isn't it?' Das Album "The Velvet Underground & Nico" wurde 1998 von Polygram Records als CD neu aufgelegt. Im Jahr 2012 erschien bei Universal Records auch eine so genannte "45th Anniversary Super Deluxe Edition" des Albums, bestehend aus 6 CDs mit Monomix, Stereomix, Alternate Versions, Bonus und Live Tracks, wow. Meiner bescheidenen Meinung nach sind solche Boxsets reine Geschäftemacherei und Humbug. Gut, noch ein Schlusswort von John Cale und weiter gehts in dieser Liste: I'm content with making records, but I don't want to be doing the same thing all the time.